Wykonywanie obowiązków zawodowych we własnych „czterech kątach”, obok niewątpliwej wygody, niesie ze sobą ryzyko niewłaściwego wyposażenia miejsca pracy. Jak zaprojektować stanowisko, by było funkcjonalne i bezpieczne?biuro domowe
Wprowadzenie nowych regulacji prawnych sprawiło, że zjawisko „home office” zyskało ostatnio na popularności. Nowelizacja ustawy, która uelastyczniła normy dotyczące czasu pracy, dała zatrudnionym możliwość wykonywania powierzonych im zadań w dowolnym miejscu do tego przeznaczonym, w tym także w warunkach domowych. Rozwiązanie, uznawane dotychczas za przeznaczone dla młodych mam, osób z problemami zdrowotnymi czy freelancerów, jest coraz częściej wykorzystywane przez inne grupy zawodowe.

Według badań opinii pracowników Randstand Award, aż 2/3 ankietowanych ma poczucie zbyt dużego obciążenia obowiązkami i odczuwa trudność w pogodzeniu kariery z życiem osobistym. Możliwość pracy w domu staje się atrakcyjnym sposobem na odnalezienie równowagi między tymi obszarami. Jednak organizacja domowego stanowiska nie spoczywa na pracodawcy. Brak w związku z tym norm, które określałyby dopuszczalne parametry jego wyposażenia. W praktyce, miejsce pracy we własnych „czterech kątach” to często wyodrębniony obszar w salonie czy jadalni, który nie zapewnia wygodnej pozycji i odpowiedniego oświetlenia. Jak zorganizować samodzielne stanowisko, które umożliwi nam higieniczne wykonywanie zadań?

Ergonomiczna przestrzeń biurka

Zaprojektowanie domowego miejsca pracy często ogranicza się do zaaranżowania przestrzeni biurkowej i jej bezpośredniego otoczenia. O ergonomii stanowiska przesądzają przede wszystkim takie elementy, jak dopasowanie wysokości wyposażenia czy odległości pomiędzy poszczególnymi elementami do potrzeb użytkownika. Biurko powinno być możliwie obszerne – tak, aby pomieścić wszelkie niezbędne akcesoria, umożliwiając jednocześnie wygodnie sięganie po każde z nich. Dobrym rozwiązaniem jest również zakup modelu o regulowanym, przynajmniej dwustopniowym kącie nachylenia blatu – 15 stopni do pisania oraz 30 stopni do czytania. Jeśli wykonywane zadania związane są głównie z pracą przy komputerze, klawiatura powinna umożliwiać wygodne położenie rąk na blacie, a monitor – być ustawiony tak, aby jego górna krawędź znajdowała się około 30° poniżej linii wysokości wzroku. Aby uniknąć przyjmowania nienaturalnej pozycji, powodującej wygięcie kręgosłupa, warto ustawić sprzęt na dodatkowej podkładce. Ważny dla ergonomii pracy w domowym biurze jest również zakup obrotowego fotela z podłokietnikami, umożliwiającego regulację położenia oparcia i wysokości siedzenia. Komfortowe siedzisko powinno być głębokie i szerokie na co najmniej 50 cm.

Olśnienie przy pracy? Niekoniecznie…

Według badań dotyczących oddziaływania warunków otoczenia na produktywność wykonywania zadań biurowych, czynnikiem ważniejszym nawet niż meble i układ przestrzenny jest jakość oświetlenia. By oczy się nie męczyły, światło musi być wystarczająco jasne. Nie może jednak powodować efektu olśnienia. – Efekt olśnienia związany jest ze zbyt dużą intensywnością światła lub jego złym ukierunkowaniem. Odbite od ekranu promienie mogą powodować niekorzystne odbicia, a zatem dyskomfort i trudności w koncentracji – tłumaczy Adam Gołąb, ekspert firmy TRILUX Polska. Najkorzystniejsze warunki pracy uzyskać można dzięki zastosowaniu oświetlenia rozproszonego (odbitego od sufitu) i punktowego – bezpośrednio doświetlającego obszar pracy. Do takich celów znakomicie nadają się przenośne oprawy LED. – Przykładem ciekawego rozwiązania dla biur jest oprawa podłogowa TRILUX Neximo S. Większa część światła oprawy skierowana jest do góry, równomiernie oświetlając sufit a światło bezpośrednie, skierowane jest na obszar pracy. Uzyskujemy światło o niskim kontraście i optymalnej dla pracy biurowej temperaturze barwowej 4000 K – tłumaczy Adam Gołąb z firmy TRILUX Polska. – Niewielki pobór energii elektrycznej (87 W), dodatkowo zmniejszony dzięki czujnikom światła dziennego, dostosowującym natężenie światła do jasności pomieszczenia, to dodatkowe zalety tej oprawy – dodaje. Istotna jest również pozycja źródła światła względem miejsca pracy. Powinno być zlokalizowane z lewej strony w wypadku osób praworęcznych lub z prawej dla osób leworęcznych. W ten sposób unikniemy powstania cienia i wyeliminujemy uciążliwy dla wzroku kontrast pomiędzy polem oświetlonym a zacienionym.

DECYDUJĄC SIĘ NA ZAKUP WYPOSAŻENIA DOMOWEGO BIURA, PAMIĘTAJ O:

– ergonomicznym i stabilnym fotelu z możliwością regulacji wysokości
– biurku o wymiarach co najmniej 80 na 120 cm
– sprzęcie komputerowym, urządzeniu z funkcją drukowania, skanowania i kserowania
– pojemnych szafkach i segregatorach na dokumenty
– oświetleniu dostosowanym do pracy przy komputerze, które pozwoli uniknąć efektu olśnienia