Minione lato było pierwszym, podczas którego goście amfiteatru toruńskiego Muzeum Etnograficznego korzystali z nowych, zmodernizowanych siedzisk. Dzięki zrealizowanej w tym roku modernizacji mają one być tak samo wygodne po zimie, a nawet za 15 lat.
Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu to instytucja zajmująca się polską kulturą ludową, ze szczególnym uwzględnieniem terenów województwa kujawsko-pomorskiego. W ramach wystaw stałych jego gościom udostępniono park etnograficzny z zabytkami architektury drewnianej regionu, a także wystawę opowiadającą o życiu codziennym na wsi w latach 1850-1950. Muzeum realizuje także działania edukacyjne i rozrywkowe – w tym na przykład koncerty muzyki ludowej. Przy takich okazjach korzysta się ze zlokalizowanego tuż za muzeum amfiteatru. Wykorzystywany jest on także jako scena najciekawszych wydarzeń kulturalnych w Toruniu, w tym Festiwalu Rocka Progresywnego, Festiwalu pod Gwiazdami (w tym roku wystąpiły tu podczas niego m.in. Julia Pietrucha i Renata Przemyk) czy Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Młodzieży Niepełnosprawnej „Artystyczne Impresje”.
W związku z intensywną eksploatacją obiektu Muzeum ogłosiło w marcu tego roku przetarg na modernizację amfiteatru. W I etapie postanowiono wymienić oświetlenie oraz siedziska dla widzów. W obu przypadkach poproszono o wycenę najnowocześniejszych, praktycznych rozwiązań. – Przedmiotem przetargu rozpisanego przez Muzeum Etnograficzne w Toruniu była wymiana siedzisk ławek z deski dębowej na deski kompozytowe o zwiększonej wytrzymałości na zginanie i ścieranie. W dokumentacji postawiono materiałowi wysokie wymagania. Oczekiwano co najmniej 10-letniej gwarancji na rozwarstwianie, pękanie, próchnienie, pęcznienie; a także odporności na niskie temperatury, UV, chlorowaną wodę, grzyby i insekty – wszystko to przy zachowaniu wyglądu i dotyku drewna oraz braku potrzeby impregnacji – wylicza Michał Czajkowski, Dyrektor ds. Sprzedaży toruńskiej firmy CROSWOOD, która dostarczyła deski kompozytowe firmie, która wygrała przetarg.
Takie sformułowanie wymagań świadczy o dobrym rozeznaniu w rynku nowoczesnych materiałów okładzinowych i w punkt trafia w potrzeby takiego miejsca jak otwarty amfiteatr. Dzięki swoim właściwościom zastosowany w amfiteatrze kompozyt CROSWOOD jest w stanie służyć w niezmienionej formie co najmniej przez kilkanaście lat. Co istotne z punktu widzenia inwestora, nie wymaga przy tym konserwacji ani impregnacji – mimo że przez zimę może być poddawany oddziaływaniu wody i ekstremalnych temperatur – tłumaczy Czajkowski. Po nowoczesne technologie sięgnięto także w obszarze oświetlenia. Dotychczasową instalację zastąpiły energooszczędne lampy LED dające światło neutralnej barwy 4000 K przy poborze mocy na poziomie zaledwie 65 W.
Przetarg rozstrzygnięto 21 maja – na tyle wcześnie, by prace budowlane zostały zakończone przed rozpoczęciem wysokiego sezonu festiwalowego przypadającego na miesiące wakacyjne. Goście lipcowych i sierpniowych koncertów i spektakli mogli spocząć na nowych, jasnych ławkach, które zastąpiły poszarzałe już i rozwarstwione drewno. Nawet jeśli nie komuś nie udało się wypróbować ich w tym roku – nic straconego. Według gwarancji producenta, deski kompozytowe zachowają swój wygląd i strukturę co najmniej przez 15 lat.
Przetarg wygrała i prace modernizacyjne wykonała Firma Usługowo-Handlowa Tomasz Sobieraj z Ciechocinka. W kolejnym etapie remontu Amfiteatru Muzeum Etnograficznego w Toruniu przewidziano wymianę na nowoczesne profile kompozytowe okładzin liczącej 135 mkw. sceny amfiteatru.
materiał prasowy