Różne oblicza światła w handlu – case study

0
84

Rola światła w branży retail wykracza dziś daleko poza oświetlenie pomieszczeń. Dzięki technologii LED nie tylko przyczynia się ono do zwiększenia szans na wejście przechodniów do sklepu, ale także pomaga kierować ruchem i stanowi o jakości doświadczeń zakupowych.

Wysyłanie z daleka pozytywnych, zapraszających sygnałów (zarówno na zewnątrz sklepu, jak i już wewnątrz, do konkretnych stref), przyciąganie wzroku do punktów szczególnie zasługujących na uwagę, ułatwianie odnalezienia i identyfikacji poszukiwanych produktów – to tylko kilka spośród funkcji, jakie pełni współcześnie oświetlenie sklepowe. Dzięki zastosowaniu technologii LED wszystkie te cele można realizować oszczędzając jednocześnie coraz droższą energię elektryczną. Eksperci Global Market Insights przewidują w związku z tym, że w najbliższych latach wartość europejskiego rynku oświetlenia diodowego wzrośnie z 11,5 mld dolarów w 2017 do 30 mld w 2024. Na własne oczy możemy zobaczyć, jak na tej kanwie zmienia się oblicze dużych sklepów w naszym regionie – zarówno w kraju, jak i za naszą zachodnią granicą. Dobrym przykładem inwestycji, w której w parze z energooszczędnymi innowacjami wprowadzono wiele estetyczno-funkcjonalnych usprawnień oświetleniowych, jest market E-Center Ehlers w Soltau.

Charakterystyka obiektu

Hipermarket w Soltau należy do grupy Edeka, potentata niemieckiego segmentu FMCG z roczną sprzedażą na poziomie 53,6 mld euro; 376 tys. pracowników i rocznym wzrostem na poziomie 3,2 proc. Sklep jest przykładem E-center, jednego z prowadzonych przez sieć formatów sklepu o powierzchni z przedziału 2 – 5 tys. mkw. W planach obiektu od początku uwzględniono kwestie zrównoważonego rozwoju i wydajności, a w proces projektowania placówki włączono dostawcę rozwiązań oświetleniowych.

Wdrożone rozwiązania

Pierwszym, co widzi się spoglądając na przeszkloną fasadę E-Center Ehlers, są świetliste, zawieszone w przestrzeni prostokątne kontury. – Wykonane na bazie aluminiowych profilów indywidualizowane oprawy zostały umieszczone w pasażu handlowym oraz w strefie kas i wyposażone w układy optyczne o dużym, sięgającym 11 000 lm strumieniu świetlnym – tak, by były dobrze widoczne już z zewnątrz i przyciągały oko, zaciekawiały i zapraszały do wejścia. Tworzą one zarazem nowoczesny wystrój sklepu i dobrze kontrastują z naturalnymi surowcami wykorzystanymi wokół: szarymi kaflami, jasnym drewnem i cegłą – relacjonuje Filip Gabryelczyk, menadżer sprzedaży segmentu retail TRILUX Polska.

Prostokąty są powtarzalnym motywem większości wykorzystanych w placówce rozwiązań. Zastosowano w niej także oprawy punktowe w formie sześciennych kostek oraz oświetlenie alejek w formie podwieszanych prostokątnych paneli. – W miejsce typowych szyn zasilających panele świetlne wykorzystano cienkie, zintegrowane z przewodami linki stalowe. Dało to ciekawy, lekki efekt wizualny. Równomiernie rozświetlając płaszczyznę alejek, oprawy te umożliwiają przy tym klientom komfortowe poruszanie się po sklepie – tłumaczy Gabryelczyk. – Tam, gdzie szczególnie zasadne jest dodatkowe podkreślenie walorów towarów, na przykład w dziale z żywnością świeżą, instalację uzupełniono oświetleniem akcentującym – mówiekspert TRILUX Polska. W strefach umieszczonych przy oknach zastosowano dodatkowo czujniki światła dziennego. System zarządzający TRILUX LiveLink zmniejsza dzięki nim poziom emitowanego przez oprawy światła, jeśli naturalne warunki pozwalają uzyskać założone natężenie oświetlenia. Obniża się tym samym pobory energetyczne – z zachowaniem wszelkich korzyści związanych z idealną ekspozycją towarów.

Uzyskane efekty

– Włączenie partnera oświetleniowego do procesu planowania już na bardzo wczesnym etapie przyniosło wspaniałe rezultaty – mówi Ralf Ehlers, dyrektor zarządzający Edeka Ehlers. – Lekkie rozwiązanie ożywia strefę kas i tworzy nad głowami klientów świetny akcent końcowy – dodaje. Całość systemu jest przykładem interesującego, nowoczesnego wzornictwa łączącego efektywność energetyczną z wysokim potencjałem zaciekawienia klientów, zapewnieniem im dobrej orientacji w przestrzeni oraz gwarancją skutecznej ekspozycji towaru.

Materiał prasowy